2013. augusztus 24., szombat

Aug. 17.

Ma kirándulós napot tartottunk, elindultunk nyugat felé. Az útikönyvünk nem ír semmit az öblünkön túli vidékről, az itt vásárolt Bretagne térképen vannak kis piktogramok, azok alapján haladtunk. Ma már nem esett az eső, borult felhős idő volt, és egyre erősebb lett a szél. Érdekes, a tenger mellett vagyunk már egy ideje, de szél eddig alig volt.
Először az öböl túlsó szélén, Pointe de Primel-nél tartottunk nagyobb pihenőt, ahol egy kilátóponthoz, sziklákon, ösvényen keresztül másztunk fel. Itt egyik irányba a mi öblünk, a másikba a Morlaix-i öböl volt látható, illetve az Atlanti-óceán.
Itt sajnos a fényképész nem mászott magasabbra, pedig még sok szép felvételt lehetett volna csinálni.

Innét leereszkedve és továbbmenve megálltunk Cairn de Barnenez-nél. Bretagne-ban nagyon sok újkőkori emlék, azaz dolmen, menhir és tumulus található, ezek hatalmas kövek, állítva vagy egymásra helyezve. Ahol most megálltunk, az egy 11 dolment tartalmazó temetkezőhely volt kb. 6500 évvel ezelőtt. Csak a 20. század közepén tárták fel, addig sértetlen volt. Ez a legnagyobb ilyen neolit kori temetkezőhely Európában.

A nagy kövek, és részben a kicsik is kb. 6500 éve ott vannak. Ezt a fajta nagy kövekből összerakott formát hívják dolmennek. Bretagne-ban több helyen találni hasonlót, de olyankor 1-1 darab van csak, kőhalom nélkül.

Ezután Morlaix-nál ebédeltünk és bevásároltunk, mert már fogyóban voltak a készletek. Mivel halat még nem ettünk, mióta itt vagyunk, vettem tonhalszeleteket, az volt akciós, és elég vastag ahhoz, hogy ne tudjam elrontani. Vettünk sok minden mást is, például előre csomagolt palacsintát, sajtokat.
Tovább mentünk Roscoff irányába St-Pol-de-Leon-on keresztül. Itt annyira megtetszettek az épületek és templomtornyok, hogy leparkoltunk és megnéztük a Szent Pál katedrálist. Mint később megfigyeltük, itt Bretagne-ban, ezen a környéken mindenütt ilyen stílusú csipkézett gótikus templomtornyok vannak. A templombelső is nagyon szép volt, ráadásul német nyelvű magyarázó feliratok is voltak. Auréliai Szent Pál koponyacsontját őrzik itt ereklyeként. A megnézett templomok közül nekem eddig ez és a Bayeux-i tetszett a leginkább a gótikusok közül.
Innét továbbmentünk Roscoff-ba. Ez egy tipikus breton kistelepülésként hirdeti magát, meglehetősen élénk a kikötő miatt. Innét Angliába és Írországba lehet eljutni, illetve a közeli Batz szigetre. Szép a belvárosa, hangulatos kis üzletek vannak, mi citromot vettünk egy helyen a halhoz és egy másik boltban egy poszternek elkészíthető képet otthonra. A kikötő környékén éppen megjöhettek a halászok, mindenki ott tolongott, mi is, rögtön vehettünk volna élő rákot és homárt a zsákmányból. De nekünk már volt tonhalunk.
Katedrális bejárata breton zászlóval St. Pol-de -Leon-ban

20 Euro/kg - de megveszik

A Renault új elektromos autója - 80 km-t tud megtenni. Németországban 7000 €

Itt a parkoló környékén nem volt szimpatikus a wc, ezért útban hazafelé bementünk egy Decathlon-ba, mert Győrben ott rendes wc van, hát itt éppen papír nem volt ( a kocsiban viszont igen, ezért vittünk be), viszont beszereztünk egy akciós grillsütőt 39-ért, ami ugyanolyan kisgázról megy, mint a főzőnk. Ezt a típust otthon nem láttuk, viszont magyar nyelvű leírás is volt benne.
Visszaérve a kempingbe már ezen grilleztük meg a halszeleteket, előtte kapott egy kis olivaolajos-citromos-fűszeres pácot, ehhez krumplipürét és bagettet lehetett enni. Igazán jó lett, hamar elkészült és könnyű volt elmosni.
Az utánfutót konyhapultnak is lehetett használni: itt az új grillező.

Nap néni az a hölgy a bevásárlóközpontban, akinél Noémi kolbászt kóstolt. Nap bácsi a benzinkutas, akinél tankoltunk.